Tények és tévhitek

1. rész


Ezzel a Tudástárban egy új sorozatot indítok el. Az ötlet onnan jön, hogy két ünnep között egy családi vacsorán szóba került az instruktori tevékenységem. A rokonok közül van akinek ez még új volt, ez természetes. Az már jóval kevésbé, hogy időnként milyen kontextusban jött elő az RKC illetve a Kettlebell. Rá kellett döbbennem, hogy az emberekben mennyi féle banális tévhit él az edzéssel, fogyással, alakformálással, vagy izomtömeg-növeléssel kapcsolatban. Ezért úgy döntöttem, hogy útjára indítok egy ilyen sorozatot, ami ezen tévhitekkel foglalkozik, azok vélt vagy valós igazságmagvát veszi górcső alá. Természetesen a sorrend teljesen szubjektív, azokról írok, amik eszembe jutnak, sőt ha valakinek van ezer éves "urban legend" szintű sztorija, ossza meg, lehet hogy itt is viszont látja alaposabban megvizsgálva. Nincs más hátra, mint előre, lássuk a tévhiteket:


"Hasból szeretnék fogyni"
illetve másik verzióban
"Ha sok hasizom gyakorlatot csinálok, hasból fogok fogyni"

A téves koncepció itt az, hogy létezőnek véli a lokális zsírégetés fogalmát. Másképp: ott ég a zsír, amivel épp mozgok. Nos ilyen nincs. Ezt már kutatások iszonyatosan régen bizonyították, csakis az emberi tájékozatlanságnak vagyok képes betudni, hogy máig él ez a legenda. A tested egy energiaháztartás, egyes részeit nem tudod függetleníteni, vagy úgy dönteni, hogy most "innen" fogyok. A dolog természete ugyanakkor nagyon egyszerű: produkálj egy negatív energiamérleget (több elégetett kalória, mint bevitt), s fogyni fogsz automatikusan. Ám hogy honnan és milyen arányban, az már egyéni diverzitás kérdése, ugyanis ez még csak annyit mondd, hogy ilyenkor a hiányzó energiát a tested a zsírpárnákból (elégtelen táplálkozás esetén még a fehérjékből is) nyeri ki. De, hogy épp honnan azt már nem tudod közvetlenül befolyásolni. Ám a folyamatos negatív energiamérleggel csökken a testzsír százalékod (ami az egész testre vonatkozik), tehát fogyni fogsz, előbb-utóbb hasból is. Viszont ne higgy egy olyan edzésmódszernek vagy gurunak se, aki azt mondja, hogy a közvetlen/kizárólag hasból fogyás lehetséges. A hasizomgyakorlat épp úgy égeti mindenhonnan a zsírt, mint minden más, csak valamivel jobban erősíti a hasizmokat, így azok nagyobbak lesznek. Az izmok felett lévő zsírréteget eltakarítani már egy jól megtervezett étrend dolga. Picit szenzációhajhászabban is fogalmazhatok - mindenkinek van kockahasa, aki rendszeresen edzi, csak a többségnek a rárakódott rétegek eltakarják...


"A munkám során egész nap rohangálok, nincs szükségem ezen felül sportolni"

Ezt annyi féle oldalról lehet cáfolni, ahányról az ember csak szeretné, mindössze türelem kérdése, hogy mindet felsorolják-e. Én nem teszem, ez nem is célom, ezért a legfontosabbakat emelem ki. Az egész napos rohangálás, természetesen energiát igényel, mint ahogy maga az ülés - állás - fekvés is, hiszen a hőháztartásunk, a homeosztázisunk (testünk állandósága) fenntartására a szervezet energiát fogyaszt. Ez eddig tökéletesen igaz. Ám ez közel sem pótolja az edzés által a kezedbe adott irányított adaptációs folyamatot. Mert mit is csinál az edzés? Nézzük meg most csak az energiamérleg szempontjából: mint említettem ez a bevitt kalória - elégetett kalória képlet szerint adódik. Az edzés a képlet mindkét oldalához hozzányúl, méghozzá elég alaposan! Az elégetett kalória keletkezik egyrészt triviálisan az edzés közben is, ám egy intenzív kettlebell óra után még a szervezet 36-40 óráig folyamatosan égeti a kalóriákat, az edzés következtében. Tehát emelkedett hőfokon égetünk. A másik oldal a bevitelé, amit egy ilyen típusú edzés meggyorsít, tehát felpörgeti az anyagcserénket. Ez paradox módon nem káros, sőt, épp ellenkezőleg. Ha fogyni akarsz, akkor azt nem koplalással tudod elérni, hiszen akkor az edzésre a szervezetednek nem, vagy csak igen kevés energiája marad. Ellenben a rendszeres, gyakoribb és tudatos étkezés a meggyorsított anyagcserével elősegíti (facilitálja) a súlyvesztést vagy az izomtömeg építését. Hangsúlyozom: amennyiben a céljaidnak megfelelően étkezel!


"Nem akarok kettlebellel edzeni, mert nagydarab leszek!"

Ha annyiszor egy ezresem lenne, ahányszor ezt a mondatot hallottam. Igyekszem leszámolni ezzel, de mindig makacsul újra felüti magát, természetesen főleg a nők problémája ez. Valamiért néhány ember fejében ez úgy jelenik meg, hogy ha bármilyen 1 kilónál nehezebb súlyt mozgatok meg, akkor bajszom nő és NDK-s úszónő alakom lesz. Tévedés: nagy súly nem feltétlen és minden körülmények között egyenlő nagy izmokkal! Ha így lenne, akkor minden terembe járó, ész nélkül edző ember izomkolosszusként élné az életét. Az edzés az úgynevezett izomtömeg-növeléshez ("kigyúrtság") édeskevés. Ahogy a kettlebell mondja: "the form follows the function", azaz a test funkciója megszabja a kinézetet. Ez a mondás pedig épp alátámasztja a tévhitet, nem? Nem egészen. Amit ez állít: az edzés egy irányított adaptáció s a választott edzésmódszernek megfelelően fog a testünk adaptálódni. De nem minden határon túl és nem minden körülmények között. Adott esetben, ahhoz hogy kigyúrt legyél minimum kell az izmoknak minden alkalommal egy progresszív (túl)terhelés, ami az adaptációt abba az irányba mozdítja, hogy nőjenek. Ha ez megvolt, akkor ez a növekedés csak a bevitt tápanyagok bázisán alakulhat ki, ugyanis ha nem megfelelő az étkezésed, a szervezetednek nincs tere növekedni, hisz nincs miből. Anyag és energiamegmaradás: a semmiből nem lesz valami. Ha nincs megfelelő fehérje és energiamérleged, akkor nem hogy nőni fogsz, épp ellenkezőleg. Valamint és közel sem utolsó sorban, kell a megfelelő hormonális háttér. Az izomszövetek beépülését elsősorban a férfi nemi hormon a tesztoszteron által kiváltott hatások segítik elő. Tehát nőként, ha bele szakadva is nyomsz ki minden álló nap 24 kilót egy kézzel a fejed fölé katonai nyomásban (ami már önmagában egy gyönyörű teljesítmény, amire kevesen képesek) sem fogsz óriásira nőni. Mert nincs meg hozzá a táplálkozás és tesztoszteron háttered. Tehát gyere le nyugodtan edzeni a terembe, nem csak az aerobic alternatíva számodra, hiszen esélyed sincs arra, hogy nőként (természetes úton) kétajtós szekrény váljon belőled.


"Rég nem sportolok, ezt katonák, olimpikonok is csinálják - túl nehéz lesz számomra a módszer..."

Átfogalmazva: hogy lehet képes egy pont ugyanolyan (mondjuk 16 kilós) kettlebell komoly terhelést jelenteni egy olimpiai bajnoknak és egy a hétköznapjait a tévé előtt töltő, ám a változásra elkötelezett amatőrnek. Itt egy picit visszanyúlnék az alapokhoz, Newton II. törvénye, a klasszikus mechanika egyik jól ismert alapképlete:

F = m * a

Ebből már kitalálható a megoldás: a tömeg állandó, hiszen a 16 kiló mindegyik használó kezében ugyanakkora, de a gyorsulás nem kötelezően. A kettlebellben úgy mondjuk, hogy ha gyorsítod a súlyt lefele, azaz nem csak hagyod esni magától pl egy snatch tetejéről, akkor virtuális erő keletkezik. Mert mire a mozdulat aljára érsz, ahol meg kell fognod a lendületet, a súly jóval nagyobb sebességgel érkezik, mint amúgy tenné. Ahhoz hogy ezt lefékezd, ugyanakkora távon, jóval nagyobb gyorsulás kell, ami jóval nagyobb erőkifejtéssel is jár. Így lesz 16 kilóból a virtuális erő révén akár "160 kiló" pár tizedmásodpercre, ami egy edzettebb nehézatlétát is megdolgoztat. S pont ebben zajlik a módszer nagyszerűsége. Hiszen ezzel mindenki megtalálja a számítását, legyen akár egy terminátor vagy egy koca sportoló, aki csak némi átmozgatásra nézett le. Magyarul attól megijedni nem kell, hogy ezt már nálad erősebb emberek is csinálták, se ugyanakkora nem leszel, se ugyanakkora erőkifejtést nem kell tenned - ha nem akarod. Mert van választásod :-)


Amennyiben Te is hallottál már hasonló tévhiteket, oszd meg velem őket, s lásd viszont itt a rovatban.

Ha tetszett az írás, oszd meg az ismerőseiddel Facebook-on:










Csoportos kezdő kurzusok indulnak Októberben!

5 különböző időpontban és
3 helyszínen (Újbuda, Zugló, Óbuda) is lesznek. Nézz körül az órarendben és válaszd ki a neked szimpatikusat!

Érdekel!


SMR Tanfolyam Novemberben!

November 12-én (vasárnap), a Thor Gymben.

9:00-13:30-ig

Érdekel!



Aktualizálódott az órarend - benne az új kurzusokkal :)

Felkerült egy új írás a Tudástárba!

Folyamatosan frissül a Hónap Kettlebellezője rovat


"A kudarc csak egy lehetőség, hogy újrakezdj - immár intelligensebben!"



Kettlebell.hu Tactical Shop Dragondoor Kettlebell Miskolc Phoenix Hőlégballon Repülő Egylet Sieljünk! Keresned sem kell!

Üzemen kívül!

Addig is írj az attila@kettlebelldozis.hu-ra.




WYW Directory