Kettlebell vásárlás - társ egy életen át

Mikor és mit érdemes venned


Időről időre megtalálnak emberek a csoportomból, vagy azon kívülről, hogy milyen felszerelést vegyenek. Az okok és motivációk igen sokszínűek, ám ez az igény arra inspirált, hogy kicsit közelebbről vegyem górcső alá a témát. Tehát most arról lesz szó milyen kettlebell-t érdemes otthonra venned, amennyiben úgy döntöttél, hogy szeretnél :-) Mindenki másnak a téma felesleges eszmefuttatás, nyugodtan ugorjatok egy másik bejegyzésre.

Az első és legfontosabb gondolat ebben a témában, amit meg kell értened, már a címben felvázolásra került: egy jó kettlebell társ az életen át. Jóban és rosszban, edzésben vagy túledzésben. Hiszen egy vasgolyó nehezen romlik el, tehát ha körültekintően választasz (márpedig én erre biztatnálak) akkor bizony ez egy életre szóló döntés lehet. Ezért is érdemes egy rövid gondolatnál mélyebben elmerülni a témában. Hogy milyen kettlebell illik hozzád azt elsősorban a bellek kialakítása illetve anatómiád függvénye, valamint az edzettséged, céljaid illetve lehetőségeid a további módosító faktorok. Ebben a sorrendben megyünk végig a tényezőkön:

1) Kialakítás és anatómia: az egyes bell változatok kialakítása bizony eltérő, ami megszokva bizonyos típusokat kifejezetten kényelmetlen lehet. A hivatalos (tacticalshop.hu) hazai kínálatból 3 alapvetően különböző sorozat tűnik ki:

  • Vinyl: bevonatáról kapta a nevét, ami a kettlebell fülére nem terjed ki a jobb fogáserősség kedvéért. Alapvetően nők számára kényelmesebb széria, mivel a fül és a test közötti távolság itt a legrövidebb, ami nyomhatja a nagyobb marokkal rendelkezők alkarját. Terembeli használatra nagy számban nem ajánlott, mivel a vinyl borítás a földön húzva nehezen levakarható csíkot hagy, tehát az RKC-k többsége hanyagolja ezt a típust. Ettől még otthoni használatra kiváló.
  • Classic: ennél a legnagyobb a fül és a bell teste közti távolság, így a legnagyobb mancsú emberek számára is kiváló fogófelületet biztosít, ám kisebb marokkal bizony ez a távolság már gondot okozhat. Ami az igazán nagy hátránya ennek a szériának az a lakkfestése, ami erősebb ütés hatására lepattogzik.
  • Military Grade és Dragondoor: a legújabb generációs modellek. Porfestettek, így csíkot alig húznak, s a festés sem pattogzik le (néhány karcoláshoz is elég kitartóan kell odacsapkodni őket valamihez). Ami miatt néhányan nem kedvelik, hogy a közepes fül - test távolság van akinek nem hagy elég helyet...

Tehát a választás közel sem egy faktoros. Még megemlítem, hogy a Classic modellek többsége erősen kifutóban van (nehéz fellelni, s ha van is használt). Ha már itt tartunk, akkor elmondom azt is, hogy nem tűnik egetverő problémának a lepattogzó lakkfesték. Csakhogy odaverni valamihez viszonylag könnyű (elég egy rosszul kivitelezett dupla belles swing), s ha a fülről törik le egy darab, akkor az bizony később a nehezebb ballisztikus gyakorlatoknál erősen irritálni tudja a kezünket, komoly gyulladásokat, vízhólyagokat okozva. Ennek ellenére, ha kíméletesen bánsz vele és átlagnál nagyobb alkarral-kézfejjel rendelkezel ez is egy jó választás lehet. Amint mondtam - a céljaid függvényében. Aki sok dupla belles gyakorlatra készül, az előbb-utóbb összekoccantja, akkor meg lepattogzik (ha már itt tartunk, csöndben megemlítem, hogy az egész fül festését is le lehet vésővel szedni - akkor meg már senkit nem zavar ez :-) ). Míg mondjuk a Military Grade-nél nincs ilyen "veszély", ám ebben más anatómiájú emberek találják meg a számításukat. Arról nem is beszélve, hogy ez a modell tapad a legjobban a kézhez, hiszen a Classic sima felületével, vagy a Vinyl átmenetijével szemben ez kicsit érdesebb füllel hívogat, pont annyira, hogy a kettlebell kicsúszását a kezünkből akadályozza, de még ne irritáljon.

Mint látható már ebből is (s hol van még a többi szempont!): ez nem egy ez jó, az nem jó döntés. Van mit megfontolni, figyelembe véve az anatómiai adottságaid és a kettlebell sorozatok tulajdonságait. Összességében pedig a puding próbája az evés, mert szép ez a sok elmélet, csak épp kevéssé megfogható. Ha egy módod van rá, próbáld ki a súlyt, vagy egy ahhoz teljesen hasonló modellt, s bizonyosodj meg felőle, hogy a tested valóban ezt akarja. Nyilván mindegyikhez hozzá lehet szokni, egyik sem ördögtől való, de amelyik néhány ismétlés után eleve kézre áll, azzal jó eséllyel hosszabb távon is jól fogtok kijönni. Azt meg ugye nem is kell mondani, hogy egy vasgolyó milyen ritkán hibásodik meg, vagy kopik el? Épp ezért írtam: társ egy életen át.

2) Edzettség: Ahogy Paveltől egyszer hallottam, egy helyes gyakorlat többet ér, mint 10 majdnem jó. Ennek fényében nem csoda, hogy figyelembe kell venned jelenlegi (és közeljövőbeli) edzettségi szinted, hiszen ha nem megfelelően választasz, akkor azzal garantálhatod magadnak, hogy a gyakorlataid kivitelezése sem lesz tökéletes (pl: túl nehéz bell esetén nem tudsz koncentrálni a technikára). Márpedig, ha rosszul végzed el az ismétléseket, akkor az idegrendszer azt megjegyzi, s minél több hibás ismétlést csináltál már, annál nehezebb ezeket az emlékeket, mozgásmintákat később a helyessel felülírni. A tested sem ahhoz adaptálódik amit szeretnél, hanem a majdnem jó mozgások alakítják, ez pedig alapvetően meghatározhatja a céljaid elérését is, nem beszélve az egészségedről (ízületek aszimmetrikus kopása, túlzott terhelés, bizonyos izmok kötöttsége).

Pontosan ezen okokból levezethető, hogy a kezdő kettlebell kurzus során alapvetően gyakorlunk és nem edzünk, hiszen amíg a mozgás elsajátítása nem ért el egy kielégítő szintet (nem rögzült a szenzomotoros reakció), addig csak ártunk azzal, ha túlzottan fárasztjuk magunkat - hiszen a fáradtság egy valamit garantál: a romló koncentrációt. Valamint ne hagyjuk figyelmen kívül azt, hogy a testünk (amennyiben kezdők vagyunk és különösen igaz ez akkor ha régen nem sportoltunk aktívan) a kurzus első néhány hete alatt alapvető változáson megy keresztül. Adaptálódik az új mozgásformákhoz, s nem csak az új mozgásformák megtanulását értem ez alatt (azt is!), hanem az eleinte nagyon látványos és ugrásszerű erősödést. Hiszen rengeteg olyan izmot kezdesz el használni, amik korábban nem léptek működésbe, így hatalmas még a bennük rejlő potenciál. Párhuzamosan megtanulod az izomfeszítési technikákat, amik nem csak biztonságossá teszik a gyakorlatok kivitelezését, hanem szintén növelik az általad kifejtett erő mértékét. Ezért mindenkinek azt javaslom, hogy amíg egy kezdő kettlebell kurzus jó részén nincs túl, addig ne forszírozza a kettlebell megvásárlását!

Gyakorolni otthon még nem ajánlott ilyenkor, hiszen a mozgásminták még formálódnak, s ha instruktor (tehát külső és értő visszajelzés!) nélkül fogsz neki, akkor ezeket nagyon rossz irányba viheted el - amit később korrigálni már jóval nehezebb feladat. Ezen felül még hatalmas fejlődés áll előtted, a kezdetekkor nem látod még előre milyen súlyt érdemes 2-3 hónap múlva beszerezned, s ha mellényúlsz akkor később vehetsz 1-2 kategóriával nagyobbat (rosszabb esetben túl nehezet választasz és szabályosan semmit nem tudsz csinálni vele). Tehát a türelem a kettlebell súlyának kiválasztásánál kifizetődik. Természetesen vannak univerzális választások, például férfiak esetében egy 16-ossal mindig fogsz tudni mit kezdeni, csak kérdés, hogy az épp megfelel-e a céljaidnak és ezzel elérkeztünk a 3. kiválasztási szabályunkhoz...

3) Célok és lehetőségek: Nyilvánvalóan meghatározza az elérendő célunk az értelmes választás kereteit. Egy erősebb félépítésű férfi számára, ha maximális erő növelő gyakorlatokat akar csinálni akkor arra igen kevés lehetősége adódik egy 12-essel vagy 16-ossal. Mert ugye az edzés irányított adaptáció. Ha a tested már adaptálódott ehhez a terheléshez, akkor váltanod kell. Persze ezt nem csak a súly emelésével tudod megtenni, használhatsz különböző "nehezítéseket". Ezekről külön cikk fog szólni. Ám még akkor is ha több nehezítő körülményt használsz (gyakorlat végzése instabil helyzetben, megnövelt mozgástartománnyal, stb.), nem praktikus nagyon alálőni a választott kettlebell súlyánál. Ugyanígy igaz ez, ha erő-állóképességet akarsz fejleszteni: itt a túl nagy súly választása jelenthet akadályt számodra, hiszen egy 32-essel, ha néhány snatch-et sem tudsz megcsinálni, akkor a tested nem az állóképesség növelés irányába fog adaptálódni.

A lehetőségeid pedig azt takarják, hogy mekkora összegben gondolkozol és abba a büdzsébe mennyi és milyen bell fér bele. Ugyanis a céljaidhoz nem elég azok ismerete, hanem fel kell mérned az erőforrásaidat. Teljesen más alapfelállás, ha csak 1 súlyt engedhetsz magadnak, mintha 2 kettlebell is belefér. S még akkor is meg lehet fontolni, hogy 2 azonos, vagy 2 eltérő részcélnak megfelelően (maximális erő és erő-állóképesség a példák kedvéért) 2 különböző súlyú bell szerepeljen-e az eszközök közt. Már csak azért is meghatározza, mert eleve vannak olyan gyakorlatok, amik eleve kivitelezhetetlenek egyetlen kettlebellel, például a Renegade Row (ami egy kiváló aszimetrikusan terhelő instabil helyzetben végzett gyakorlat törzsizomzat erősítéshez).

Összegezve ismerned kell a céljaid és lehetőségeid, csak ezek kitűzése után van értelme elgondolkodni azon, mit is vegyél, hiszen ez alapvetően határozza meg a kereteket, amik közül választhatsz. Ha megvagy, akkor erre rakódik rá az edzettségi szinted, ami módosítja az elképzeléseket, s végül ökölszabályként kell figyelembe venned melyik kettlebell áll igazán kézre az anatómiád tekintetében és milyen típusú használatra szánod, hiszen ez beleszólhat a sorozat kiválasztásába. Érdemes lehet kikérned egy instruktor véleményét is, felvázolva az egyéni céljaidat, hiszen több olyan oldalról is megvilágíthatja a kérdést, amikre te még esetleg nem gondoltál.

Eddig arról volt szó, mit vegyünk és milyen figyelembe veendő faktorok vannak, most néhány szót ejtek arról, hogy mi az amit érdemes lehet elkerülnöd, amennyiben szeretnél jó lóra tenni. Mint mindenből, ami kezd elterjedni és népszerű lesz, elterjednek a hamisítványok. Nincs ez másképp a kettlebell-nél sem. Épp úgy hallottam már instruktorokról, akik életükben nem láttak RKC vizsgát, mint kettlebellekről, amik nyilvánvaló másolatok. Azért említem így együtt e kettőt, mert a problémám gyökere mindkettőnél azonos. Olyan termék vagy szolgáltatás jelenik meg a piacon, ami a sikert meglovagolva, a kőkemény minőségi követelményeknek nem megfelelve - tehát a könnyebb úton - igyekszik pénzt leakasztani az emberekről.

Olyan ez mint a márkátlan sportcipő és a márkás esete. Nyilván az előbbi olcsóbb, hisz az utóbbiban megfizetjük a márkát, tulajdonképp a minőség árát, hogy annak egy csomó standarden kell átmennie, mire a boltban megvesszük. Nem garantált, hogy a márkátlan cipő rosszabb, de valljuk be, mivel nem ugyanaz a szintet kell megugrania, erre elég jó az esély. Pont így van ez az instruktorok és a kettlebell felszerelések esetén is. Kérdés: megér-e annyit az instruktor esetén az egészséged (mert az fogja a kárát látni a rossz mozdulatoknak), a felszerelés esetén pedig annak az alkalmassága, csak azért mert nem akarsz érte annyit fizetni? Ugyanis mivel a "márkátlannak" nem kell a standarden megfelelni, nyilván lehet olcsóbb. Csak nem biztos, hogy megéri azt a pár ezer forintot az egészséged, amikor a bell indokolatlanul kényelmetlen, vagy feltöri a kezed, illetve lesérülsz azért mert a nem képesített önkényes instruktornak fogalma sem volt, mit is kell a gyakorlat címén tanítani (s itt visszautalnék arra, hogy miért nem lehet ezt a sportot videóról megtanulni!).

Arról nem is beszélve, hogy akinek nincs licensze, az minden bizonnyal nem kooperál az eredeti kettlebelleket gyártó céggel, tehát nincs a megfelelő know-how-k (hogyan kell egy ilyen eszközt készíteni) birtokában, csak ad-hoc kikísérletezett egy eljárást, ami hasonló külcsínhez vezet. De ki tudja milyen áron... S itt most újra megemlítem: jó választás esetén könnyen lehet, hogy egy életre szóló társsal gazdagodsz a kettlebell-edben, ez még növeli a tétet. Természetesen ennek ellenére dönthetsz úgy, hogy Te kockáztatsz, de most már legalább tudod miket! :-) Ha mégis úgy határozol, hogy a másolatokat elkerülnéd, akkor kerüld el a következő jeleket:

  • A terméket áruló cég vagy honlap nem tudja leírni helyesen a kettlebell szót (számtalan variációval találkoztam már netszerte, egy t-vel, egy l-el és ezek kombinációi).
  • Az eredetitől eltérő a súlyzó borítása, vagy kialakítása (neoprén ruhától kezdve mindenféle extremitás megtalálható)
  • A kettlebell füle is be van vonva a fent említett borítással (ez a fogáserősség maximalizálása érdekében nem praktikus - így az originál gyártó nem is alkalmazza ezeket)

Lezárásképp pedig újra megfogalmazom: ha lehetőséged van rá, mindig próbáld ki élesben mit tud az adott eszköz, megfelelő-e számodra a kialakítása, hiszen ez már eleve sok bizonytalanságot kilő. Ha valakinek maradt még kérdése a cikk elolvasása után is postázza az elérhetőségemre - választ fog kapni. Jó választást mindenkinek és a kettlebell ereje legyen Veletek!

Ha tetszett az írás, oszd meg az ismerőseiddel Facebook-on:







Csoportos kezdő kurzusok indulnak Októberben!

5 különböző időpontban és
3 helyszínen (Újbuda, Zugló, Óbuda) is lesznek. Nézz körül az órarendben és válaszd ki a neked szimpatikusat!

Érdekel!


SMR Tanfolyam Novemberben!

November 12-én (vasárnap), a Thor Gymben.

9:00-13:30-ig

Érdekel!



Aktualizálódott az órarend - benne az új kurzusokkal :)

Felkerült egy új írás a Tudástárba!

Folyamatosan frissül a Hónap Kettlebellezője rovat


"A kudarc csak egy lehetőség, hogy újrakezdj - immár intelligensebben!"



Kettlebell.hu Tactical Shop Dragondoor Kettlebell Miskolc Phoenix Hőlégballon Repülő Egylet Sieljünk! Keresned sem kell!

Üzemen kívül!

Addig is írj az attila@kettlebelldozis.hu-ra.




WYW Directory